HET GROOTSTE KENNISPLATFORM VAN NEDERLAND

Boek je eigen spreker

Maarten Ducrot

Over Maarten Ducrot

Alles begint met visie, een idee, een verhaal over wat je wilt betekenen met je bedrijf. Mijn kennis over organisaties in combinatie met wielerkennis gebruik ik om metaforen te vertellen die prikkelen. Met een metafoor kun je alles benoemen zonder mensen pijn te doen. Daardoor kan de toehoorder zijn eigen verhaal aanscherpen

In mijn rol als ex-profwielrenner geef ik commentaar op sportprestaties. In mijn rol als Organisatie adviseur doe ik hetzelfde, alleen kan ik dan ook zorgen dat mensen tot doorbraken komen op hún prestatieniveau.

Visie & Werkwijze:
“Rije joh, want daar word je voor betaald”. Deze uitroep is een treffende weergave van de wijze waarop ploegleiders wielrenners proberen te motiveren. Dat is ook de wijze waarop renners tot knecht worden gemaakt in de wielrennerij. Maar knechten presteren minder dan vrije mensen. “Moetisme” (iets doen omdat je het moet, en niet omdat je ervoor hebt gekozen) is fnuikend voor de topprestatie en dus probeert hij altijd de mensen zodanig te raken dat ze zelf de gewenste verandering omzetten in succesvol gedrag. Meetbaar resultaat voor de organisatie volgt dan vanzelf. Om dat voor elkaar te krijgen wordt alles gedaan door de organisatie zelf waarbij hij de rol invult die nodig is voor dat bedrijf: adviseur van managers, trainer van medewerkers, tijdelijk manager, analist van de organisatie, coach (on the job).

Aard van de presentatie:
Ik vertel verhalen in interactie met het publiek. Zo ontstaat er een gezamenlijk verhaal. “Hoe je het uitlegt voor jezelf bepaalt wat je gaat doen”, is het idee achter mijn optreden om de toehoorders te inspireren tot actie. De anekdotes van eigen sport ervaringen worden gebruikt ter illustratie van het verhaal dat voor de doelgroep relevant is en zijn niet het eigenlijke onderwerp. Het draait om de inhoud en de boodschap aan de toehoorders en niet om plezier halen uit de verhalen zelf; hoewel dat natuurlijk een leuke bijkomstigheid is. M.a.w. er moeten geen Barry Hughes achtige taferelen worden verwacht.

De ervaring leert dat het verhaal minimaal 30′ nodig heeft i.v.m. de vragen uit de zaal. Beter is 60′ of langer. Indien gewenst kan dat worden uitgebreid of omgebouwd met ‘workshop’-achtige elementen waarbij de toehoorders meer actief moeten worden. De ervaring leert dat er 1 dagdeel nodig is voor het optreden maar ook 1 dagdeel om het aan te laten sluiten op de beleving van de opdrachtgever

Achtergrond:
Maarten Ducrot is sinds 1992 actief als organisatieadviseur, momenteel als oprichter van een Coöperatie van professionals die het back to basics, mee aan het werk en zelf doen (het Nieuwe Adviseren) centraal stelt: hoe zorg je ervoor dat het gaat om succesvol gedrag in plaats van alleen resultaat; hoe boor je het talent aan binnen een professionele omgeving zodat verandering en ontwikkeling van Binnenuit komt?

Daarnaast is de voormalig profwielrenner commentator bij de NOS voor onder meer de Tour de France. Hij studeerde Psychologie van de Organisatie aan de RU van Utrecht, met als bijvak bedrijfseconomie. Naast deze hoofdrichting heeft hij zich verdiept in de sportpsychologie. Juist vanwege een loopbaan als beroepswielrenner ontstond de belangstelling voor het effectief functioneren van mensen in organisatie- en teamverband. In 1982 werd hij wereldkampioen ploegentijdrit. In 1985 begon hij aan een profcarrière bij de ploeg van Jan Raas. Hij deed vijf keer mee aan de Ronde van Frankrijk. In de Tour won hij eenmaal een etappe. Daarnaast won Ducrot etappes in de Ronde van Romandië, de Dauphiné Libéré en de Coors Classic. In 1991 beëindigde hij zijn wielerloopbaan.

Meer inspriatie van Maarten Ducrot

info
aanvraag

Talen

Nederlands

Thema's

Leiderschap | Organisatieontwikkeling | Transitie

Specialiteiten

Presentatie | Spreker

Prijsindicatie

Downloads

Geen downloads toegevoegd

Boeken

Geen boeken toegevoegd

Reviews

Geen reviews toegevoegd

Info aanvragen

MM slash DD slash JJJJ