HET GROOTSTE KENNISPLATFORM VAN NEDERLAND

Boek je eigen spreker

Marco de Witte

Over Marco de Witte

Net als veel andere veranderkundigen is Marco de Witte een ‘graalridder’ op zoek naar de slaag- en faalfactoren in veranderingsprocessen. Ondanks alle kennis en ervaringen zijn veel organisaties niet in staat om de door hen gewenste veranderingen te realiseren. Ingrijpende organisatieveranderingen blijken complex en veel veranderprojecten eindigen in een mislukking of voelen aan als fietsen in mul zand.

Het succesrecept heeft Marco (nog) niet gevonden, wel zijn een aantal belangrijke ingrediënten bekend. Allereerst gaat het hem in iedere context/casus om een samenhangend antwoord op vier vragen;
– waarom gaan we veranderen?
– wat moet er dan in de organisatie gebeuren?
– hoe komt het veranderproces op gang?
– wie betrekken we daarbij?
Simpele vragen die in menig veranderproces helaas onbeantwoord blijven. Daarmee wordt de kans op succes aanzienlijk kleiner.

En dan volgt nog de grootste opgave; het managen (mengen en mixen) van minstens drie veranderkundige dilemma’s. Allereerst het dilemma van deel (de verandercasus) en geheel. Dan die van inhoud en betekenisverlening. En tenslotte, de meest uitdagende, het verbinden van rationeel begrijpen en emotioneel voelen. Uit Marco’s bijdragen blijkt dat mensen biologisch onvoldoende ‘gewired’ zijn en zodoende niet echt van veranderingen houden. Echter, organisaties kunnen niet zonder. Zij hebben al die veranderingen nodig om te kunnen overleven. Over dilemma’s gesproken …..

Marco de Witte (1959) raakte tijdens een succesvolle academische carrière (Erasmus Universiteit Rotterdam, Rijksuniversiteit Groningen) gefascineerd door het verbinden van theorie en praktijk. Hij richtte zich steeds meer op advieswerk, startte in 2003 zijn eigen adviespraktijk en sloot zich aan bij HGRV Adviseurs Managers.

Als geen ander vertaalt Marco op een heldere manier wetenschappelijke inzichten uit de strategie en verandermanagement literatuur naar waardevolle eye-openers voor managers. Hij helpt hen bij de ontwikkeling van een visie op de verandering en de implementatie van veranderplannen. Zijn kracht ligt in het enthousiast en inspirerend begeleiden van managers en managementteams. Door hen vanuit zijn kennisachtergrond te bevragen ontstaan nieuwe inzichten en mogelijkheden.

Marco is tevens verbonden aan de Faculteit Sociale Wetenschappen van de Erasmus Universiteit Rotterdam en is als (kern)docent actief in commercieel (post)doctoraal onderwijs. Zo werkt hij onder meer voor de Academie voor Management en TSM Business School.

Thema’s / onderwerpen voor een speech, presentatie of workshop:

– Verandermanagement
– Organiseren in de 21ste eeuw
– Human Resources Management (in de publieke sector)
– Het implementeren van ‘Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen’

Meer inspriatie van Marco de Witte

info
aanvraag

Talen

Nederlands, Engels

Thema's

Change Management | Human Recources Management | Leiderschap | Organisatieontwikkeling | Organiseren in de 21ste eeuw | Verandermanagement

Specialiteiten

Conferentie | Presentatie | Training | Webinar | Workshop

Prijsindicatie

Downloads

Geen downloads toegevoegd

Boeken

De kern van veranderen

De kern van veranderen

Marco de Witte, Jan Jonker | Mijnmanagementboek | 9789462542136

Deze samenvatting, gebaseerd op het boek 'De kunst van Veranderen' is het resultaat van een uitgebreid ontwikkelproces.De auteurs presenteren in beide publicaties een visie op verandermanagement, uitgewerkt in een model waarin vier kernvragen centraal staan: Waarom?, Wat?, Hoe?, Wie?, Ik! Deze bedrieglijk simpele vragen - en de relaties daartussen - helpen de lezer om stap-voor-stap complexe veranderkundige opgaven op een samenhangende manier te doorgronden. En om betere keuzes te maken bij het scherpstellen van de businesspropositie en de organisatie-inrichting. In het verlengde hiervan komt een drietal dilemma's aan de orde die zich in elke veranderpraktijk voordoen: het balanceren tussen 'deel en geheel', 'inhoud en betekenis'en 'ratio en emotie'. Het model geeft de lezer handvatten om in de eigen praktijk snel tot de kern van het (verander)vraagstuk te komen en een passende aanpak te ontwikkelen. Model, kernvragen en dilemma's vormen de centrale elementen van een zoektocht naar de 'heilige graal'van de veranderkunde: het antwoord op de vraag 'Wat werkt wel, wat niet en waarom?' Tegelijkertijd laat dit boek zien dat veranderopgaven vaak lastig te managen zijn.

De kunst van veranderen

Marco de Witte, Jan Jonker | Management Impact | 9789013114553

De auteurAuteursOver dit boek Artikelen en interviews (1) Recensies (1) Samenvatting Rubriek:Verandermanagement Trefwoorden:Veranderen, Verandering Na jarenlang denken, toepassen en doorontwikkelen presenteren Marco de Witte en Jan Jonker in dit boek hun visie op verandermanagement. De kern van die visie wordt uitgewerkt in een model waarin vier vragen centraal staan: Waarom?, Wat?, Hoe?, Wie? Ik!. Deze vier bedrieglijk simpele vragen én de relaties daartussen helpen om stap voor stap complexe veranderkundige opgaven op een samenhangende manier te doorgronden. Dat inzicht vereenvoudigt het maken van keuzes. Keuzes die helpen om de business-propositie, de organisatie-inrichting en de gewenste veranderingen uit te lijnen. In het verlengde daarvan komt een drietal dilemma's aan de orde. Dilemma's die zich in elke veranderpraktijk voordoen. Het gaat dan om het balanceren tussen 'deel en geheel', 'inhoud en betekenis' en 'ratio en emotie'. Veel veranderkundigen zullen deze herkennen als relevante, aandacht vragende, maar ook taaie vraagstukken. Aan de hand van het model wordt helder hoe mensen in hun eigen praktijk aan de slag kunnen om bij de kern van hun vraagstukken te komen. Model, kernvragen en dilemma's zijn de centrale elementen van een veranderkundige zoektocht naar 'de heilige graal': wat werkt wel, wat niet en waarom? Tegelijkertijd laat dit boek zien dat veranderopgaves slecht te managen of instrumenteel aan te vliegen zijn. De auteurs benaderen ze daarom als 'de kunst van veranderen'; een kunst die de nodige professionaliteit vraagt. De uitdrukking 'beeld gaat voor tekst' wordt in dit boek serieus genomen. Alle centrale ideeën en concepten worden niet alleen beschreven, maar zijn ook vertaald in schema's, afbeeldingen en illustraties. Bovendien hebben door de jaren heen honderden cursisten in de vorm van oneliners feedback gegeven op het model en het onderliggende gedachtengoed. Ook dat is meegenomen in de vormgeving. Dit heeft geleid tot een 'visueel' bijzonder vormgegeven boek.

Essenties van verandermanagement

Essenties van verandermanagement

Marco de Witte, Jan Jonker, Maurits Jan Vink, e.a. | Management Impact | 9789013105278

Werken aan veranderen wordt steeds gewoner. Als mensen en als maatschappij doen we niet anders. Desondanks blijkt het in de praktijk van organisaties lastig om met al die veranderingen om te gaan. De afgelopen jaren heeft een groep veranderaars, docenten en auteurs, inzichten en concepten rond verandermanagement bij elkaar gebracht in een succesvolle leergang. Honderden deelnemers hebben deze inmiddels gevolgd. Met elkaar is het gedachtegoed van de leergang steeds verder uitgewerkt. Dat alles vormt de basis voor dit boek. 'Essenties van verandermanagement' is ontwikkeld rond een centraal model dat helpt om een brug te slaan tussen veranderkundige inzichten en de weerbarstige praktijk van de veranderaar. Het boek is opgebouwd rond vier kernvragen: Waarom? Wat? Hoe? Wie? (Ik!). Het in samenhang beantwoorden van deze vier vragen is de kern van ieder veranderproces. Daarbij worden inzichten aangereikt zoals organisatie- en veranderdiagnose, strategisch leren, nieuwe organisatievormen, samenwerken, kleurendenken, organisatiedynamica, interventies en leiderschap. Een steeds terugkerend thema in 'Essenties van verandermanagement' is het omgaan met dilemma's. Hier zijn dat er drie: deel versus geheel, inhoud versus betekenis en ratio versus emotie. Uiteindelijk gaat het bij succesvol veranderen om de vraag of de betrokken medewerkers met elkaar (emotioneel) betekenis kunnen verlenen aan het veranderproces. Als een rode draad loopt het bespreken van die dilemma's door alle hoofdstukken. Juist omdat het boek een collage is rond een model van meerdere auteurs en hun ideeën, biedt het een ongewone rijkdom aan inzichten en 'stemmen'. Met inzicht veranderen in de praktijk komt zo een stap dichterbij.

Management Models for Corporate Social Responsibility (Engels)

Management Models for Corporate Social Responsibility (Engels)

Jan Jonker, Marco de Witte, e.a. | Springer Verlag | 9783540332466

Het gebied van Corporate Social Responsibility (CSR) heeft de afgelopen jaren indrukwekkende vorderingen doorgemaakt. Dit heeft geresulteerd in een aantal beproefde management modellen - modellen die hebben aangetoond dat ze een toegevoegde waarde hebben in de dagelijkse praktijk. 'Management Models for Corporate Social Responsibility' vat deze ervaringen samen tot een toegankelijke en leesbaar overzicht van die modellen. In totaal zijn er meer dan veertig modellen over de hele wereld bij elkaar gebracht. Elke bijdrage is opgebouwd rond één centraal model waarbij de aard, het gebruik, ervaringen en enkele do's en don'ts van CRS aan bod komen. Deze uitgave is geschreven voor leidinggevende en consultants en mensen die in de dagelijkse praktijk te maken hebben met CSR.

The Challenge of Organising and Implementing Corporate Social Responsibility (Engels)

Jan Jonker, Marco de Witte | Palgrave Macmillan | 9781403942388

Zolang organisaties MVO niet omarmen als een fundamentele voorwaarde voor business continuity, blijft het een mengsel van semantiek en sociale filantropie. Dit boek biedt een bijdrage om MVO echt te verankeren in de organisatie en strategie, en biedt uiteraard aanknopingspunten om corporate social responsibility (CSR) echt handen en voeten te geven.

Reviews

Geen reviews toegevoegd

Info aanvragen

MM slash DD slash JJJJ