HET GROOTSTE KENNISPLATFORM VAN NEDERLAND

Boek je eigen spreker

Teun Hardjono

Over Teun Hardjono

Prof. Dr. ing. T.W. Hardjono (Schiedam,1949), member International Academy for Quality, werkte vanaf 1976 22 jaar als adviseur Ondernemingsbestuur en Strategie bij Berenschot. Hij promoveerde in 1995 op het proefschrift Ritmiek en Organisatiedynamiek aan de Technische Universiteit Eindhoven Hardjono was tot aan zijn emeritaat 17 jaar buitengewoon hoogleraar aan de Rotterdam School of Management, Erasmus University Rotterdam, met verschillende nevenfuncties, waaronder Raad van Toezicht van de Examenkamer, Lid klankbordgroep levensbeschouwing en Ondernemen van het VNO=NCW, Gemeenteraadslid voor het CDA in Gouda, lid redactie Sigma. Hij was betrokken bij het ontwikkelen van het EFQM-managementmodel, stond aan de wieg van zowel het Instituut Nederlandse Kwaliteit als van MVO Nederland. Hardjono is initiatiefnemer bestuurder van DeGoudseSchool, platform voor organisatievraagstukken.

Thema’s:
De organisatieprincipes van de 20e eeuw hebben hun houdbaarheidsdatum inmiddels wel overschreden. De nieuwe principes zijn nu al te vinden in tal van verhalen over fundamentele transities in het organisatiedenken. Het is tijd voor een systemische, holistische kijk op de verbinding tussen rationele en irrationele aspecten van organiseren.

Er is veel gezegd en geschreven over Europa en de Europese samenwerking. Eén perspectief ontbreekt, namelijk de Europese samenwerking met een bedrijfskundige blik bekeken. Op initiatief van DeGoudseSchool is er een essay geschreven, waarin aangetoond wordt dat de ontwikkeling van de Europese samenwerking lange tijd in hoge mate modelmatig verloopt. De Europese samenwerking ontwikkelt zich gelijk aan het evenbeeld van een succesvolle organisatie. Vanaf “Maastricht” loopt het echter fout.

Kwaliteitsmanagement met het accent op de kwaliteit van de organisatie. Recente inzichten laten zien dat er vier paradigma’s te onderscheiden zijn. Hierbij is enig begrip van de achtergronden en historie van kwaliteitsmanagement nodig om tevens te ontdekken dat kwaliteitsmanagement geen voorbijgaande managementhype is.
Horizontaal organiseren. Hierbij worden verbanden gelegd tussen onderwerpen als functiedenken, procesmanagement, kwaliteit en procesgericht werken, Six Sigma, lean management, verkokering, horizontalisering, sociale dynamiek en dienend leiderschap. Ze laten zien wat procesgericht werken kan opleveren: een gestroomlijnde operatie, goed functionerende procesteams, een geïntegreerde procesarchitectuur, krachtige sociale netwerken en een verantwoorde onderneming.

Meer inspriatie van Teun Hardjono

info
aanvraag

Talen

Nederlands, Engels

Thema's

Bedrijfsprocessen | Organisatieontwikkeling | Samenwerken

Specialiteiten

Conferentie | Presentatie | Training | Webinar | Workshop

Prijsindicatie

Downloads

Geen downloads toegevoegd

Boeken

Europa heruitvinden

Teun Hardjono, Hubert Beusmans | Management Impact | 9789462761421

Er is veel gezegd en geschreven over Europa en de Europese samen¬werking. Maar één perspectief ontbreekt, de Europese samenwerking bekeken vanuit een bedrijfskundige blik. In Europa heruitvinden doen Teun Hardjono en Hubert Beusmans dat wel, en wat opvalt is dat de ontwikkeling van de Europese samenwerking lang modelmatig verloopt. Als een succesvolle organisatie. Maar vanaf het Verdrag van Maastricht wijkt de ontwikkeling van de Europese Unie steeds meer af van het gehanteerde model. Om met een bedrijfskundige term te spreken, Europa stevent af op een faillissement. De toepassing van het Vierfasenmodel biedt de mogelijkheid om een verklaring te geven voor de benarde situatie waarin de Europese Unie zich nu bevindt. Los van nationale, politieke of economische belangen. Tevens toont het model hoe het verder fout kan gaan, maar nog veel be-langrijker, welke maatregelen nodig zijn om de Europese samenwerking te laten voortleven. De ontwikkeling van de Europese samenwerking vormt een cyclus. Hardjono en Beusmans tonen aan hoe een nieuwe cyclus te beginnen en daarmee de heruitvinding van Europa. Dit zou mogelijk kunnen resulteren in het vervangen van het ideaal van ‘nooit meer oorlog’ door een Europese samenleving ingericht naar een duurzame integrale ecologie.

Horizontaal organiseren

Renco Bakker, Teun Hardjono | Management Impact | 9789013113662

Nu de 21e eeuw echt is begonnen, zien we dat systemen waar we al lang mee werken op dramatische wijze vastlopen: het financieel systeem, de kennis- en informatieuitwisseling, de media, de manier waarop we de wetenschap sturen, en zelfs de manier waarop we de democratie hebben ingericht. Ook op organisatieniveau gaat er veel mis. In een team weet links vaak niet wat rechts doet, processen sluiten niet op elkaar aan, en de wachttijden zijn langer dan nodig. 'We zijn hier te verkokerd' klinkt het dan, gevolgd door de roep om verbetering van organisatieprestaties en ingrepen in de operationele processen. Maar dat is volgens de auteurs van dit boek eenvoudiger gezegd dan gedaan: oude bedrijfskundige opvattingen zoals hiërarchie-, specialisatie- en positiedenken staan in de weg. Ook de belonings- en besturingssystemen werken meestal niet mee, om maar niet te spreken over de blinde vlek van veel managers voor het interveniëren in de samenwerking en sociale dynamiek tussen mensen. Om al deze problemen het hoofd te bieden is dan ook meer nodig dan een simpele set structuur- of procesingrepen. Horizontaal organiseren of procesgericht werken is het devies: tegelijkertijd en in samenhang interveniëren in het denken, construeren, besturen en samenwerken in de organisatie. Renco Bakker en Teun Hardjono leggen in dit boek verbanden tussen onderwerpen als functiedenken, procesmanagement, kwaliteit en procesgericht werken, Six Sigma, lean management, verkokering, horizontalisering, sociale dynamiek en dienend leiderschap. Ze laten zien wat procesgericht werken kan opleveren: een gestroomlijnde operatie, goed functionerende procesteams, een geïntegreerde procesarchitectuur, krachtige sociale netwerken en een verantwoorde onderneming.

Management van processen

Management van processen

Teun Hardjono, Renco Bakker | Management Impact | 9789013087147

'Management van processen' draait om procesmanagement. De manager vervult daarbij de rol van stimulator. Hij zorgt ervoor dat de medewerkers voldoende zijn toegerust om hun taak te vervullen, weet weerstanden te overwinnen en de procesgang vloeiend te laten verlopen. Het organiseren staat centraal, niet de organisatie of de hiërarchie. De manager kan putten uit verschillende inzichten en technieken om zijn doel te bereiken. Die worden in 'Management van processen' op een degelijke en toegankelijke manier uitgelegd. Zo is een speciale plaats ingeruimd voor SqEME Procesmanagement. Dit is een methode waaronder verschillende manieren van denken over processen en organisaties vallen. Er wordt een overzicht gegeven van de definities die voor het managen van processen zijn ontwikkeld en van manieren om ze toe te passen. Ook kwaliteitsmanagement is een belangrijk uitgangspunt. De inzichten die daaruit voortkomen en met name de ideeën uit het INK-managementmodel worden gebruikt om grip te krijgen op het identificeren, besturen, beheersen en vernieuwen van processen. 'Management van processen' is een nuttig en praktisch boek voor iedereen die zich in het fenomeen van processen wil verdiepen. Bijvoorbeeld om algemene bedrijfskundige kennis te vergaren, om zich kwaliteitsmanagement eigen te maken of om beter te begrijpen wat procesmanagement inhoudt.

Reviews

Geen reviews toegevoegd

Info aanvragen

MM slash DD slash JJJJ