HET GROOTSTE KENNISPLATFORM VAN NEDERLAND

Boek je eigen spreker

Visualiseren
Visualiseren en procestekenen door de procescartograaf

Over Visualiseren

Vertel je verhaal met eigen beelden!

In de tijd van snelle media worden er weinig lange teksten meer gelezen. Dit maakt het lastig om jouw verhaal toch onder de aandacht te krijgen. Visuals kunnen hier enorm bij helpen.
Hoe je jouw verhaal of proces kunt vertellen met beeld leer je in deze hands-on workshop. Je leert tekenen gebruiken als communicatiemiddel. Na een korte instructie gaat de groep zelf aan de slag met het vertalen van een simpel proces in beeld.

Meer inspriatie van Visualiseren

MEER ONTHOUDEN DOOR TEKENEN

We herkennen het waarschijnlijk allemaal. Je gaat naar een super interessante lezing, of workshop. Je neemt je heilig voor om zó goed op te letten dat je echt NIKS gaat vergeten. En toch, de volgende dag als je aan een collega wilt uitleggen wat je allemaal hebt geleerd, besef je dat je alweer de helft kwijt bent. Je weet alleen de grote lijnen nog. Of je start enthousiast je verhaal om er na 3 zinnen achter te komen dat je nou net de clou niet meer kunt navertellen. Gelukkig is er een manier waarop je dingen beter kunt onthouden… door te tekenen!

beelden opslaan ipv woorden voor beter geheugen

Recent onderzoek wijst uit dat tekenen een krachtige manier is om dingen te onthouden

De University of Waterloo in Canada deed onderzoek naar de invloed van tekenen op je geheugen. Ze vroegen de deelnemers om 30 woorden te onthouden. Zij kregen 40 seconden per woord om het woord op te schrijven of er een simpel tekeningetje van te maken.

Het resultaat was dat er twee keer zo veel woorden werden onthouden die waren getekend tegenover de geschreven woorden. Er werd ook naar andere manieren van onthouden gekeken. Zoals omschrijven van het woord, het woord visualiseren of het woord horen. Tekenen bleek telkens de beste manier om woorden te onthouden.

Het kan dus geen kwaad om niet zo zeer te leren tekenen, maar te durven tekenen. Al is het maar om de hersens fit te houden.

 

Tekenen werkt beter om te onthouden dan alleen naar een plaatje kijken

Het alleen werken met plaatjes, die bijvoorbeeld in een boek staan of die je op internet vindt, werkt minder goed dan het tekenen zelf. Ze vermoeden dat dit te maken heeft met de manier waarop de hersenen informatie opslaan. Bij tekenen heb je naast het visuele aspect ook te maken met tactiele waarneming (tast), ofwel het fysieke contact met het papier. In de studie “The drawing effect: Evidence for reliable and robust memory benefits in free recall”, gepubliceerd in The Quarterly Journal of Experimental Psychology, wordt vermoed dat het geheugenvoordeel door te tekenen ontstaat door het samenwerken van het semantische, visuele en motorische geheugen.

“We propose that drawing improves memory by encouraging a seamless integration of semantic, visual, and motor aspects of a memory trace.”  The Quarterly Journal of Experimental Psychology > Volume 69, 2016 > Issue 9

Aanraking van papier zorgt voor biofeedback

Indiana University Center for Art + Design organiseerde in 2016 het symposium Drawing and the Brain. Dit is een symposium waar kunstenaars, designers, architecten en wetenschappers samen kwamen om het belang van schetsen als instrument van uitvinding en ontdekking te bespreken. Mede organisator, directeur en adjunct-hoogleraar T. Kelly Wilson stelt dat de aanraking van het oppervlakte, je papier, zorgt voor biofeedback ofwel terugkoppeling naar de hersenen. Dit zorgt ervoor dat je achteraf meer kunt herinneren.

“You have something when you draw which is tactile. We call it touch. … Our biology is for millions of years have evolved with our brain’s capacity to think and to imagine. And it stands to reason that there’s some hard wiring going on between how you use your body and how you think or imagine. And so the activity of touch and surface what we call our support or paper gives us biofeedback that plays back into your mind and produces magically more things you can think about that you had not conceived of prior. … This is extremely important for your sense of connectivity to the concepts that you’re trying to embody and take belief in when you design, so that you sense emotional intelligence in your work not only the analytical intelligence of solving problems.” T. Kelly Wilson

Bouw je beeldbank

Om optimaal gebruik te maken van dit visuele leervermogen is het goed om nog beter in beelden te leren denken. Dit kan door het bewust aanleggen van een visuele beeldbank. Tijdens onze workshop ‘bouw je beeldbank’ werken we dan ook met fysieke kaartenbakken die we vullen met getekende woorden, iconen. Zo vergroot je je visuele geheugen en kun je makkelijker uit je herinnering simpele en duidelijke tekeningen maken. Zo leer je optimaal gebruik je maken van je hersencapaciteit.

BHAG, HET GROTE DOEL EN HOE JE HEM VISUEEL MAAKT

Waarom een doel stellen als deze niet tot de verbeelding spreekt en deze dus ook niet blijft hangen? Als je niet in het vizier hebt waar je heen wilt, kun je ook geen route uitstippelen om er te komen. Je kunt er alleen per toeval komen. Maar dat weet je dan niet, want je wist niet dat je er heen wilde. Schrijf je doel dus duidelijk op en nog beter, maak het ook meteen visueel zodat het beter beklijft. Als je iets, bijvoorbeeld een BHAG, visueel maakt, geef je wat abstract is vorm. En zodra iets vorm heeft, is het niet meer abstract en kun je er veel beter over nadenken. Het werkt als een soort mentaal anker. Iets om over na te denken. 

 

Het grote schaamteloze monsterdoel, ofwel je BHAG

Een interessante manier van doelen stellen is a.d.h.v. een BHAG. Dit is een term in het leven geroepen door marketing goeroe Jim Collins. BHAG staat voor Big Hairy Audacious Goal. Ofwel je grote schaamteloze monsterdoel. Een BHAG is een doel die je stelt voor over minimaal 10 jaar, zeker niet eerder. Het is een schaamteloos droom doel. Als je naar jouw onderneming kijkt in de verre toekomst hoe zou je dan willen dat die eruit ziet? Het moet zo ambitieus zijn dat je er niet morgen of binnen 5 jaar al kunt komen. Het is je stip aan de horizon. Maar je kunt hem wel helder voor je zien omdat hij zo fantastisch is (lees: zacht en fluffy) dat je er warm voor loopt.

 

Een BHAG is:

  • voor de lange termijn de stip die gloort aan de horizon
  • uitdagend je hebt er zin in om het aan te gaan
  • onbeschaamd ongeremd door ‘Hollandse kop niet boven het maaiveld uitsteken’ mentaliteit
  • ambitieus je weet dat het kan maar nog niet hoe

 

Een BHAG is meer dan een strategisch doel..

Door een BHAG te formuleren creëer je een gedeelde focus van iedereen die betrokken is. Door het uitdagend te formuleren is het meer dan een strategisch doel. Daar waar een missie statement vaak een aantal te lange aan elkaar gebreide zinnen zijn, die niemand kan onthouden en bij niemand echt resoneert, is een BHAG een duidelijk en aansprekend geformuleerd doel. Iets dat je meteen voor je kunt zien en wat enthousiasmeert. De BHAG vormt het focuspunt van de onderneming en alle tussendoelen en strategische stappen moeten dienend zijn aan het behalen van de BHAG.

 

BHAG hedgehog Procescartograaf..hij bevindt zich in het speelveld tussen passie, geld en kunde

Als je iets doet met heel veel passie en je kunt het heel goed, maar er zit geen enkele economische component aan, dan spreken we van een hobby. Prima, maar niet winstgevend.
Als je iets doet met heel veel passie en er zit wel een economische component aan, maar je bent er totaal niet goed in, is dat ook niet handig. Wellicht weet je er wel geld mee te verdienen, maar omdat je er niet goed in bent zal jij door de mand vallen en de onderneming in het water. Of je denkt ergens geld mee te verdienen omdat je het zo leuk vind, maar je bent er totaal niet goed in. Dan zal de slagingskans van de onderneming ook niet heel hoog zijn. Jammer.
Als er wel veel kunde is en een economische drijfveer, dan kan het goed zijn dat de onderneming een succes wordt. Maar als jij zonder enige passie onderneemt, komt er geheid een moment dat je instort. Werken zonder passie is gedoemd om zijn tol te eisen.
Pas daar waar deze gebieden elkaar overlappen kan een succesvolle onderneming bestaan. En dat is het speelveld waar jouw BHAG zich bevindt.

 

Maak voor meer impact de BHAG visueel

Maak, zodra je je BHAG hebt geformuleerd eens een tekening van jouw BHAG. Dat hoeft geen inhoudelijke weergave te zijn, maar meer een metaforische. Metaforen blijven namelijk goed hangen. Je kunt een monster maken met bijzondere eigenschappen. Maak hem vooral zo sprekend mogelijk. Misschien kan hij wel heel ver kijken en heeft hij ingebouwde telescoop-ogen. Of misschien kan hij heel snel de wereld veroveren en heeft hij hele lange benen waarmee hij enorme stappen kan zetten.
BHAG roadmap template
info
aanvraag

Talen

Nederlands, Engels

Thema's

Communicatie | Creatief denken | Procestekenen | Visualiseren

Specialiteiten

Workshop

Prijsindicatie

Downloads

Geen downloads toegevoegd

Boeken

Geen boeken toegevoegd

Reviews

Geen reviews toegevoegd

Info aanvragen

MM slash DD slash JJJJ